Монблан - справа професійних альпіністів?

Біля вершини Монблану. Фото alpinemag . fr
Біля вершини Монблану. Фото alpinemag . fr


Якщо і є вершина, яка загострює пристрасті, то це Монблан.

Безсумнівно, ця вершина переповнена кількістю активних прихільників – двадцять тисяч альпіністів – які щороку прагнуть піднятися на Дах Європи.
З такю кількістю людей на схилах гори, навідь невелика зміна на маршруті може призвести до катастрофічних наслідків.

За повідомленнями гірських гідів з роками маршрут сходження на Монблан стає все крутішим. А нещодавно на хребті Боссі (Les Bosses), де проходить лінія стандартного маршруту, відкрилася велика льодова тріщина.
Тепер, щоби її обійти, треба проходити значно лівіше або правіше.

Провідники Сен-Жерве вирішили обладнати один з варантів обходу тріщини залізними стрижнями, але ця ідея не сподобалася найвідомішому з гідів Шамоні Крістофу Профіту (Christophe Profit), який зняв два з чотирьох стрижнів і обіцяє цього сезону зняти останні два.

Марштурути сходження на Монблан. Частина хребта Боссі перед вершиною:<br><br>*Зелений*  -  маршрут Dede Rhem, відкритий Крістофом Профітом 22 квітня<br>*Жовтий* - варіант Даніеля Дюлака (Daniel du Lac) від 30 квітня.<br>*Синій* -  після початку Dede Rhem, маршрут, подібний до того, що було зроблено до весни 2022.<br>* Червоний*  -  траса з італійської сторони, на якій розміщені стрижні<br><br>Фото Daniel du Lac.
Марштурути сходження на Монблан. Частина хребта Боссі перед вершиною:

*Зелений* - маршрут Dede Rhem, відкритий Крістофом Профітом 22 квітня
*Жовтий* - варіант Даніеля Дюлака (Daniel du Lac) від 30 квітня.
*Синій* - після початку Dede Rhem, маршрут, подібний до того, що було зроблено до весни 2022.
* Червоний* - траса з італійської сторони, на якій розміщені стрижні

Фото Daniel du Lac.


Монблан змінюється, як і інші гори. Льодовики відкриваються.

Перед тим, як з'явилися ці небезпечни тріщини, місцеві гірськи гіди, в першу чергу з Сен-Жерве, хотіли прокласти максимально прямий прохід на вершину, назвемо його "правим", закріпивши на ньому серію металевих стрижнів. Чотири, якщо бути точним.
Багато хто сприйняв це як додавання страховок на звичайному маршруті (але слід уточнити, що ці стрижні були без закріпленої мотузки).
Але так чи інакше, таке рішення прийшлося деяким не до смаку.

Через кілька днів після того, як двома провідниками із Сен-Жерве були встановлені ці чотири стрижні, один із їхніх колег із Шамоні, зняв два з них.
Для Крістофа Профіта, члена компанії гідів Шамоні – і, безсумнівно, одного з найвідоміших альпіністів Франції, обладнання Монблану штучними елементами, які полегшують сходження - неможлива подія!

Встановлення стрижнів на Монблані. Фото ledauphine . com
Встановлення стрижнів на Монблані. Фото ledauphine . com


«Наші гіди захотіли, або через гордість, або через ревнощі, встановити стрижні на даху Європи, тому я став на заваді, щоб захистити цю вершину», – написав він у електронному листі, надісланому редакції Alpine Mag - « Зі здоровим глуздом і смиренням ми б ніколи до цього не дійшли».

«Залишити ці стрижні неможливо, тому що для мене це не була б допомога людям, які перебувають у небезпеці на цьому маршруті (позначеному 4 стрижнями), і на якому перебуває двісті людей на день, поки поруч існує группа гірських рятувальників, які без будь-яких труднощів і ризику здатні робити свою справу на літньому маршруті на Монблані».

Маршрут Dede Rhem "варіанту з ліва". Фото Christophe Profit
Маршрут Dede Rhem "варіанту з ліва". Фото Christophe Profit

Маршрут Dede Rhem "варіанту з ліва". Фото Christophe Profit
Маршрут Dede Rhem "варіанту з ліва". Фото Christophe Profit


Точка зору гідів Сен-Жерве

Як і інші його колеги, Крістоф Профіт захищає маршрут зліва, відомий як «варіант Dede Rhem» (на честь одного з його зниклих товаришів). Цей маршрут, відкритий безпосередньо самим Крістофом, хоч і проходить досить близько до тріщин, але технічно простий, на противагу проходу праворуч, крутішому і більш крижаному, який гіди Сен-Жерве і оснастили чотирма стрижнями, половина з яких досі існує.

Президент компанії гідів Сен-Жерве Олів'є Бігейн, ставить крапки на i: «Ці стрижні є не якоюсь технічною допомогою при сходженні, вони є допоміжними точками страховки». Перш за все, він запевняє, що «два тижні тому відбулася консультативна зустріч з його колегою з компанії гідів Шамоні Олів'є Гребером і компанією Peloton de Gendarmerie de Haute Montagne (PGHM) щодо погодження цього питання» .

Після початкової розвідки маршрутів разом з PGHM гіди Сен-Жерве погодилися обладнами маршрут чотирма металевими стрижнями, які дозволять альпіністам пройти на вершину по більш прямому маршруту на хребті Боссі.

Встановлення стрижнів на Монблані. Фото ledauphine . com
Встановлення стрижнів на Монблані. Фото ledauphine . com


Олів'є Бегейн: «Неправильно говорити, що ми не обговорювали цю проблему. Консультацій було багато! Тепер гіди можуть проходити то з одного, то з іншого боку тріщини, обираючи маршрут на свій розсуд.»
Так, за повідомленнями альпіністів є ті гіди, які ведуть своїх кліентів по маршруту «Dede Rhem», а інші обирають так званий «шлях стрижнів», термін, який використовує Крістоф Профіт.
Крістоф, знявший два стрижні вєже обіцяє незабаром повернутися до вершини на зняти два останні.
"Як виявилося, деякі люди не розуміють, що штучні вироби на горі можуть бути розміщені для безпеки", — зазначає Олів'є Бегайн.

У цьому сезоні гірський гід Даніель дю Лак, автор ще одного варінту обходу тріщини на Монблані провів кілька груп на вершину:«Наприкінці квітня я обкреслив північну стіну новим варіантом проходу, позначивши його жовтим кольором, цей варінт я пройшов разом з Сільвеном Тессоном (Sylvain Tesson) і Філіппом Ремовілем (Philippe Removille)»

За його словами: “Маршрут Dede Rhem дуже простий. Я діставав льодоруб лише на перших 15 метрах на початку лінії, яка обходить невелику снігову стіну. Минулої п’ятниці я піднявся на вершину й спустився червоним маршрутом, який обладнаний стрижнями.
Я вважію, що добре, коли є різний вибір сходжень під різні можливості клієнтів."


Нарешті, давайте пам’ятати, що умови на Монблані змінюються щодня: і те, що було безпечним під час проходження Даніеля дю Лака та наступних днів, можливо, вже не буде таким безпечним через кілька днів або кілька тижнів. Все залежить від еволюції тріщин і умов снігу. Тож в будь якому разі будьте обережні!

Тріщини перед вершиною Монблана. Фото Christophe Profit
Тріщини перед вершиною Монблана. Фото Christophe Profit

Тріщини перед вершиною Монблана. Фото Christophe Profit
Тріщини перед вершиною Монблана. Фото Christophe Profit


Отже, хто правий?

У Шамоні далеко не всі стають на сторону Профіта і навідь Олів’є Гребер, президент компанії гідів Шамоні пояснив, що: «Коли справа доходить до підвищення безпеки, не повинно бути ніяких дискусій»

Не маючи змоги надіслати власних провідників з Шамоні для встановлення паль, О. Гребер пояснює, що «довіряє своїм колегам із Сен-Жерве». І також повторює, що про встановлення стрижнів не має відносини до сприяння прогресу сходження.

Чи достатньо владний і вільний від обоі'язків гірських гідів Крістоф Профіт, щоб піти проти своєї компанії?
"Я поважаю його позицію" , - каже Олів'є Гребер, - "Профіт вважає, що прохід на північній стороні легше, ніж новий прохід праворуч від хребта". За його словами, Монблан повинен залишатися «справою альпіністів».
Але чи не є це виданням бажаного за дійсне?

Вид на хребет Боссі з лівого маршруту, відомого як варіант Dede Rhem, варіації стандартного маршруту на Монблан. Фото Christophe Profit
Вид на хребет Боссі з лівого маршруту, відомого як варіант Dede Rhem, варіації стандартного маршруту на Монблан. Фото Christophe Profit


Крістоф Профіт,, будучи найвідомішим членом компанії гідів Шамоні виступає як захисник альпінізму, і з його точки зору мова йде про захист Монблану як спадщини ЮНЕСКО.

В принципі, Крістоф Профіт правий.
Справжній альпінізм – це значить не покладатися а те чи інше спорядження на сніговому схилі, навіть на льоду.

Але чи сумісно з безпекою бажання піднятися на гору без сторонньої допомоги?
Безсумнівно, відповідь у питанні.
Професіонали розділилися у цьому питанні.
Але так і не знайшовши правильної відповіді, Крістоф Профіт ставить правильні запитання:

  • Навіщо Вам потрібна віа феррата, щоб піднятися на кулуар Гутє (couloir du Gouter)?
  • Навіщо потрібні стрижні, щоб перетинати льодовий прохід, коли, з одного боку, є інша легка альтернатива, а з іншого боку, є технічний маршрут?
  • Хіба навчання початківців, не прерогатива гідів?


Встановлення стрижнів на Монблані. Фото ledauphine . com
Встановлення стрижнів на Монблані. Фото ledauphine . com


"Ми не можемо водночас шкодувати про нестачу перед високим попитом на послуги гідів в Альпах, і робити все, щоб продовжувати задовольняти зазначений попит, у тому числі віддаючи перевагу Монблану.
Ми не можемо водночас шкодувати про високу відвідуваність Монблану і робити все, щоб продовжувати її збільшувати.
Ми також не можемо дозволити агентствам – іноді великим, іноді малим – перебувати на Монблан і продовжувати рекламувати його все більше"
- зазначають професіні гіди .

У середньостроковій перспективі також постане питання доступу до гірських притулків, вільні місця в яких в вискокий сезон зустрічаються все рідше, особливо коли зараз професіонали пропонують сходження на Монблан за три, чотири (або навіть п’ять) днів підйому та три ночі.

« Зрештою, ми проводимо більше часу, сидячи в притулку, ніж гуляючи… », — жартують гіди.

У довгостроковій перспективі, чи не існує ризик обмежити доступ до Монблану, щоб обмежити відвідування?

Чи доцільно забезпечити стандартний маршрут, стан якого природньо погіршується, перилами?

Чому б і ні, але треба подумати і про багатьох «гордовитих» людей, аматорів і професіоналів, які підіймаються на Монблан самотужки

Встановлення стрижнів на Монблані. Фото ledauphine . com
Встановлення стрижнів на Монблані. Фото ledauphine . com



Теги: Монблан, сходження, альпінізм, гори
Автор: Редакція 4sport.ua за матеріалами https://alpinemag.fr/
Опубліковано в альпінізм

МАТЕРІАЛИ ЗА ТЕМОЮ

ІНШІ НОВИНИ РОЗДІЛУ