Поляки відкрили перший у Гренландії зимовий BigWall маршрут

Сходження на великі стіни Гренландії. Фото Marcin Tomaszewski та Pavel Haldas

Двадцять шість днів минуло відтоді, коли двоє польських альпіністів: Марчін Томашевський (Marcin Tomaszewski) та Павел Галдас (Pavel Haldas) відправилися до міста Уумманнак (Uummannaq) у Гренландії у пошуках свого "Ельдорадо".

І нарешті, вчора вони повідомили новини своєї експедиції та поділилися фотографіями, на яких чітко видно лінію маршруту, що веде прямо вгору по величезній скельній стіні.
Тож, зрозуміло, що шукачі "зимового Ельдорадо" знайшли "свій сакрб", що був пройдений з 10 по 24 лютого 2023 року

Назва нового маршруту: Fram
Категорія складності: M5, A3, C2, VI
Довжина: 700 метрів (17 мотузок), Big Wall

Новий маршрут у Гренландії, що відкрили Марчін Томашевський та Павел Галдас. Фото Marcin Tomaszewski та Pavel Haldas

підхід до нового маршруут у Гренландії. Фото Marcin Tomaszewski та Pavel Haldas

Рухаючись на снігоході по замерзлому океану, прямуючи від міста Умманнак до сусідніх островів, вони вибирали для свого проекту величезну вертикальну стіну, яку вони назвали гренландським Ель-Капітаном (Greenland’s El Capitan).

Але на відміну від однойменної американської скелі, тут, у Гренландії, у лютому місяці на альпіністів чекав виклик сходження за температури повітря у -36ºC.

Наразі, окрім фото лінії нового маршруту та декількох пейзажних фото, інформації щодо сходження немає.
Томашевський лише сказав, що з ними обома все добре, і повернувшись в тепле місце, імовірно, в Умманнак, пообіцяв надіслати більш детальний звіт.

"Місцевий гід порадив нам не пересуватися в цих районах. Ми розуміли, що запорука успіху в даному випадку – швидкість дій, тим більше, що погодні умови і особливо температура в Гренландії взимку піддаються величезним коливанням. На другий день після прибуття в село на вертольоті, завдяки допомозі місцевих інуїтів, які дуже доброзичливо ставилися до нас, особливо Антона, ми вирушили на розвідку вглиб фіордів у бік вічної мерзлоти.

Спілкуючись із місцевими мисливцями, ми дізналися, що там були несходжені великі стіни, які вони проходили під час своїх мисливських походів. Ми дуже хотіли розглянути їх ближче, що стало можливим завдяки снігоходам. У цьому випадку знадобилося знання місцевих рибалок про поточний стан крижаного покриву. Того дня ми побачили багато цікавих альпійських масивів, справжнє скелелазне Ельдорадо і, насамперед, красиву оголену скельну стіну, шириною близько 6 кілометрів і невідомої висоти. Рішення було прийнято мовчки, ми закохалися в цей шматок замерзлої породи.

9 лютого ми розбили намети на поверхні фіорду, і закріпили їх льодобурами. Ми брали лід для приготування їжі з крижини неподалік, тому що і сніг, і поверхня фіорду були солоні. Наступного дня ми зібрали наше спорядження та попрямували до стіни.
І так почалася наша пригода.
Загалом на прокладання шляху пішло 14 днів. Ми провісили мотузки на нижній частині скелі при гарній погоді, але, як виявилося трохи пізніше, сонце в Гренландії також означає дуже низькі температури. У перші дні роботи ми пережили температуру близько -40°C.

Як виявилося, місцеві жителі віднімають ще кілька градусів від прогнозованих температур у цьому районі через близькість крижаного покриву, який охолоджує повітря.
На першому етапі під час підйому ми в основному боролися з холодом. Після перших кількох днів акції та одного, під час якого ми вирішили перечекати хвилю морозів, яка є рідкісною навіть у цьому регіоні (-41°C або менше), ми прошли частину стіни до місця підвісного бівуаку.

Сходження в нижній частині стіни не було технічно складним, але дуже складним через крихку скелю та специфічні скельні утворення. У регіоні переважають осадові та метаморфічні породи. Чорні смуги скелі, що перерізали стіну на двох рівнях, означали гіршу якість граніту та, водночас, високий внутрішній ризик падіння уламків.
Короткий 7-годинний робочий день означав, що протягом дня ми не могли пролізти більше однієї-двох мотузок. Про нічне сходження не могло бути й мови через умови та температуру.

Ми вирішили, що головне не обморозити кінцівки і закінчити подорож, навіть якщо нам знадобиться більше днів. Проте, до кінця експедиції, ми щодня були на межі обмороження пальців ніг і рук, які щомиті втрачали відчуття і біліли.
Хвилина неуважності, нехтування, завершила б нашу подорож і мрію про новий шлях на цій прекрасній стіні. Ми майже миттєво помітили лінію маршруту, і це була лінія природних утворень із кількома знаками питання. Як вони мені подобаються...

Як з'ясувалося пізніше, єдина зміна лінії була у верхній частині, де у нас був вибір. Не вагаючись, ми зайшли прохід посередині між ними.
Насправді вони виявилися надто крихкими. І це був хороший вибір!

18 лютого ми врізалися в стіну. Ми навмисно не ставили бівак нижче, щоб не зруйнувати його падаючим камінням. Буксируємо транспортні мішки, які потім підвішуємо до бівуаку трохи вище дев'ятої мотузки. На цьому місці є хороший уступ зі снігом для танення води. Погода, незважаючи на низьку температуру та вітер, хороша, тому ми намагаємося використовувати кожен день, щоб пройти чергові метри стіни.
Ми йдемо дуже повільно, навіть копітко. Холод - наш найбільший ворог. Після миті простою тіло охолоджується, відсікаючи тепло від пальців, що змушує їх постійно зігріватися. На це завжди має бути час!

Щодня міняємось у лідерах. Один одягається легко і рухається цілий день, а страхувальник одягає найтепліші речі, куртки та пуховики, щоб витримати робочий день.
Під час сходження ми проходимо повз кілька камінів і карнизів, занадто широких для наших френдів №6, що змушує нас займатися справжньою акробатикою, так би мовити чорною магією скелелазіння.
Пройшовши другу смугу чорної скелі, яка видніється в стіні, Павел виходить на складну ділянку категорії A3.
Я чую стукіт кішок, почуваюся каторжником на гільйотині! За які гріхи я собі мовчки думаю?
Ну, подумки додаю, знаю, знаю, їх було кілька.
Однак ми вирішуємо використати кілька крюків, щоб дістатися до безпечніших ділянок. Ця ділянка зайняла у Павла кілька годин, він ліз у кошмарний вітер і сніговий пил. Він був дуже хоробрим, я пишався ним.

Завдяки цьому прогресу ми отримали, як потім виявилося, найкращі з призів.
Атакувати вершину випала нагода наступного дня, в останній день гарної погоди перед анонсованим потеплінням і сильним вітром 110 км/год.
В цей день на біваку, як і кожного вечора, ми надовго залазимо в спальники, роззуваємось, топимо сніг для чаю та ліфів. Потім довго гріємось в спальних мішках. Завдяки польській фірмі Pajak маємо подвійні шари: штучний зовні та пух всередині. Ізоляційні та самовисихаючі властивості такого комплекту зарекомендували себе відмінно.

Засинаємо, як завжди, о 21:00. Прокидаємось о 5:00.
Той день був чудовим, справжньою нагородою. Без вітру і, здавалося б, навіть тепліше, ніж зазвичай. Я вмикаю прискорення і швидко провішую дві довгі мотузки A1/C1 до вершини стіни.
Як красиво!

Маршрут "Fram" (M5, A3, C2, VI,700 метрів (17 мотузок). Фото Marcin Tomaszewski та Pavel Haldas

Через кілька десятків метрів досягаємо вершини. Під нами крижини, застряглі в замерзлому фіорді, виглядають божевільно, згадується корабель Fram, який, можливо, колись стояв біля нашої стіни?
Важко описати те, що ми відчули, що побачили.
Цей момент складався з багатьох коротких моментів останніх днів, місяців і навіть цілого життя. Це неможливо описати, тому дозвольте мені залишити цей момент лише для себе.

Після спуску в табір ми підготували все спорядження до завтрашніх спусків, не знаючи, яка погода нас чекає. Прогнози не звучали оптимістично.
У цьому випадку час відіграв основну роль, оскільки близько 13:00 прогнозували вітер 110 км/год і високу температуру, яка могла заблокувати нас у крижаній пастці на багато днів.
На щастя, о 12:00 ми встигли спуститися в базовий табір, звідки через деякий час нас забрав Антон. Через годину після прибуття в село Уумманнак дорога до фіорду закрилася, лід тріснув і почав перетворюватися на густий суп. Увечері вітер вдарив на повну силу, не уявляємо, що було б, якби ми не встигли...

26 лютого, під стінами Стороена вже вода, фіорд у багатьох місцях повністю розтанув. Можливо, за кілька днів знову замерзне. Я весь час думаю, що лише одноденна затримка могла відрізати нас від світу на довше, ніж нам хотілося б. Нам дуже пощастило." - повідомив Марчін

Теги: альпінізм, гори, сходження, Марчін Томашевський, Marcin Tomaszewski, Павел Галдас, Pavel Haldas, Уумманнак, Uummannaq