Пішов з життя Ед Вебстер (Ed Webster) - видатний амерканський альпініст

Ед Вебстер (Ed Webster) у віці 60 років

На 67 році життя помер Ед Вебстер (Ed Webster) - видатний амерканський альпініст, письменник та фотожурналіст.
Про це, 25 листопада, повідомив його товариш, Стюарт Грін (Stewart Green), проте ніяких подробиць трагічної події він не повідомив.

Ед Вебстер народився 21 березня 1956 року в Бостоні, але виріс у Лексінгтоні (штат Массачусетс), і отримав ступінь бакалавра антропології в коледжі Колорадо в Колорадо-Спрінгс у 1978 році.

Він почав займатись скелелазіням з 11 років.

У молодості він хотів стати першим у світі. І в чомусь це йому вдалося.

Він мав досвід у більшості основних скельних районів в Сполучених Штатах, а також значні і перші сходження в Англії, Уельсі, Шотландії, Франції, Іспанії, Італії, Норвегії та Швеції.

Вебстер здійснив три сходження на Ель-Капітан у Йосеміті та перше сольне сходження на маршрут "Diamond" на вершину Longs Peak".
Він також здійснив перші сходження на чотири всесвітньо відомі маршрути: "The Scenic Cruise" та "The Hallucenogen Wall" (1979 рік) у Чорному каньоні (Colorado Black Canyon) а також "Canyonlands" у штаті Юта, "Super Crack" (1976 рік) у Indian Creek, "The Primrose Dihedrals" (1979 рік) на вершину Moses Tower

Вебстер практикував і льодолазіня, пройшовши маршрут в Шотландії на найвищу її веришну - Бен-Невіс і в Гленко взимку 1981 року.
Він здійснив перше сходження на північну стіну гори Робсон у 1983 році, піднявся на вершину гори Фудзі в Японії в 1985 році. та Кіліманджаро в Африці в 1995 році .

Його маршрут 1988 року на Еверест через Південне Сідло зі сходу, який він пройшов разом з Робертом Андерсоном (США), Полом Тіром (Канада) і Стівеном Венейблсом (Велика Британія) – привід пишатися і тема для оповідань на все життя.
Ця експедиція була визнана як остання з «великих» експедицій на Еверест.
Пізніше кар'єра Еда перервалася через отримані обмороження на тому ж Евересті, але в іншій експедиції.

(Вгорі) 1988 рік. команда "Everest Kangshung Face Team" у передовому базовому таборі, Тибет: Стівен Венейблс, Роберт Андерсон, Ед Вебстер, Пол Тір. Фото  Joe Blackburn.<br>(Внизу) Команда "Kangshung Team" святкує річницю свого існування у готелі Waldorf Astoria в Нью-Йорку, 1989 рік: Андерсон, Венейблс, Тір, Вебстер. Фото Ed Webster
(Вгорі) 1988 рік. команда "Everest Kangshung Face Team" у передовому базовому таборі, Тибет: Стівен Венейблс, Роберт Андерсон, Ед Вебстер, Пол Тір. Фото Joe Blackburn.

І він став письменником (його 5 книг досі постійно перевидаються), крім того, що з 17 років публікував в журналах свої гірські фотороботи.
Вебстер був великим авторитетом і його думка була цікава багатьом.

На думку Вебстера, під час повторного проходження маршрутів завжди треба враховувати історію першого проходження. І намагатися не знижувати стиль, у якому було здійснено відкриття маршруту. А якщо стиль знижений «на порядок», то можна і поставити «незалік».

Він був одружений, і жив з сім'єю в штаті Мен, будучи визнаним експертом з історії гори Еверест.

Письменник, викладач, видавець і фотожурналіст, Вебстер також написав два повноцінні путівники: "Rock Climbs in the White Mountains of New Hampshire" та "Climbing in the Magic Islands" (про сходження у регіоні Лофотенських островів Арктичної Норвегії).

Він є лауреатом нагороди Американського гірського фонду (American Mountain Foundation) 1988 року за видатні досягнення в альпінізмі; літературної премії Американського альпійського клубу (American Alpine Club) 1990 року; і премії Американського альпійського клубу 1994 року Девіда Х. Соулза за порятунок життя іншому альпіністу.

Вебстер — один із лише трьох альпіністів, згадуваних у настільній грі Trivial Pursuit — його сходження на Евересті та отримані обмороження були належним чином відзначені як одне з найвидатніших альпіністських досягнень 80-х років.

Його фотографії публікувалися по всьому світу в різних виданнях, починаючи від Climbing Magazine і Rock & Ice , до Popular Mechanics, Rolling Stone і New York Times Sunday Magazine.

Новий маршрут північно-східною стороною Евересту - по стіні Кангшунг: від початку мотузок до південного сідла, де команда приєдналися до стандартного маршруту, що йде до веришни хребтом. Фото Ed Webster

Багато альпіністів мріють піднятися на гору Еверест або Джомолунгму, богиню-матір світу, як називають її тибетці та шерпи. Але американський альпініст Ед Вебстер хотів піднятися на найвищу гору світу в найчистішому та найкращому стилі, про який він тільки міг мріяти, — піднятися маршрутом, яким ніколи раніше ніхто не сходив, без використанн кисневих балонів, без використання радіостанцій і без допомоги шерпів.
І це йому вдалося!

У період 1980-х років Ед тричі повертався до Евересту, намагаючись піднятися на вершину з іншого боку гори під час кожної подорожі. Під час другої експедиції, в серпні 1986 року він самостійно пройшов новий маршрут по східній стіні гори Чангзе (Changtse, висотою приблизно 7550 метрів ), туди й назад за 16 годин.

«Мені пощасливилося прийняти запрошення приєднатися до експедиції Роберта Андерсона до східної стіни Евересту.
Сюди варто було б поїхати, хоча б заради можливості відвідати чарівну Камську долину (Kama valley); відкриття того, що справді є новий маршрут на гору і що ми можемо піти на сходження, було особливим бонусом.

Це також було підтвердженням зухвалого бачення Роберта. Я говорю самовпевнено, тому що стіна Кангшунг була пройдена до нас лише раз, у 1983 році, великою механізованою командою, і вдалось це лише з другого року спроби та з використанням кисневих балонів під час успішних спроб піднятися на вершину. Нас було четверо, і кисень було б неможливо донести.

Зухвалість Роберта була пом’якшена хитрим судженням. Спробувавши трохи менший контрфорс ліворуч від маршруту 1983 року, ми могли зменшити технічні та логістичні проблеми. І ми знали, що важке технічне сходження закінчиться приблизно на висоті 6500 метрів, залишаючи лише 2350 метрів легшого «висотного лазіння» до вершини.

Останні 850 метрів проходитимуть по маршруту 1953 року від Південного сідла – це, безсумнівно, найпростіший спосіб подолання останньої піраміди. Це була б дуже-дуже важка робота, але план мав правильні теоретичні складові успіху"
- Ед Вебстер

Багато хто називав Еда "маленьким Месснером" - тим самим звертаючи увагу на його схожість (перш за все обличчям) до легендарного Райнгольда Месснера (Reinhold Messner)

Спускаючись у льдовикову тріщину на новому маршруті північно-східною стороною Евересту - по стіні Кангшунг. Фото Ed Webster

"Мої партнери по альпінісзму в Колорадо в 1970-х роках, особливо Брайан Беккер і Пітер Галлагер, були першими, хто помітив, як я пам’ятаю, мою «сімейну схожість» із Месснером — і безперервно жартували з мене, хоча для мене, звичайно, було честю бути навіть трохи наблизитись до легенди, яка безперервно піднімала стандарти альпінізму до неймовірних рівнів складності на Доломітових скелях, альпійських північних скелях і гімалайських вершинах." - згадував Ед, - "Гаразд, ми з Месснером мали однакове довге густе неслухняне каштанове волосся, яскраві блакитні очі та бороди.
Ми обоє починали як скелелази, але на тому етапі мого життя я був простим альпіністом. Тим не менше, за словами моїх жартівливих друзів, Месснер був «Великим Райнгольдом», а я був «Маленьким Райнгольдом» або навіть іноді «Крихітним Рейні»."

Новий маршрут Becker-Webster на вершину гори Робсон, 1982 рік. Фото Ed Webster

"Я вперше зустрів Райнгольда Месснера в Катманду, абсолютно випадково, наприкінці травня 1985 р. Моя перша експедиція на гору Еверест завершилася тижнем раніше. Я зайшов до офісу нашої трекінгової компанії, щоб перевірити, чи є пошта з дому, і там стояв Месснер. Протягом останніх шести тижнів він піднявся на свій одинадцятий та дванадцятий восьмитисячники: Аннапурну та Дхаулагірі, і, звичайно, без використання кисневих балонів

Я був повністю вражений.

Одягнений у повсякденні штани та картату сорочку, довге хвилясте волосся обрамляло його характерне, зосереджене бородате обличчя, Месснер розмовляв із власником агентства.
Жести Месснера, як я помітив, були жвавими й надзвичайно виразними. Обидва чоловіки повернулися до мене.
Я почав представлятися, коли Месснер перервав мене словами: «Я знаю, хто ви. Як Ви впоралися з верхньою частиною Західного гребня?»

Ні... це неможливо, подумав я. Він знає хто я? Так не може бути. І він навіть знає, яким маршрутом на Еверест я намагався піднятися останні два місяці?

«Каміння в "Жовтій смузі" були справді пухкими й розколотими», — затинаючись, промовив я. «Двоє моїх партнерів піднялися на 1000 метрів від вершини за допомогою кисневих балонів, але самої вершини ми не дісталися».

Месснер кивнув. Моя відповідь була такою, як він очікував. Потім ми потиснули один одному руки.

Але в наступні місяці та роки у мене залишилося довготривале і, принаймні для мене, справді важливе запитання: чи помітив Месснер, що я дуже схожий на його давно втраченого молодшого брата?

Я засміявся і почав відчувати, що моє прізвисько «Маленький Райнгольд» одного дня може стати дещо більш доречним.

Ед Вебстер (Ed Webster) на стіні Кангшунг на Евересті. 1988 рік. Фото  Stephen Venables
Ед Вебстер (Ed Webster) на стіні Кангшунг на Евересті. 1988 рік. Фото Stephen Venables

Зовсім незнайомі люди іноді навіть приймали мене за Месснера.

Найсмішніший епізод стався в тибетському місті Шигаце, у 1986 році. Моя команда снідала в їдальні готелю, коли більш старша за мене європейська туристка підійшла до нашого столу й сіла біля мене, дивлячись на мене, наче крізь об’єктив мікроскопа. .

— Вибачте, — сказала вона. «Ти той, кого я знаю».

Я спробував сказати їй, що не думав, що ми коли-небудь зустрічалися.

"Ні, ти відомий. Я знаю твоє обличчя. Я також знаю твоє волосся".

Вона на мить замовкла, нахилилася вперед і подивилася на мене ще більш уважно.

«Ти не можеш мене обдурити!» — заявила вона високим голосом і децибелами.

«ТИ - Райнгольд Месснер!»

Мої товариші по команді відразу вдавилися омлетом. Регочучи, вони били себе в груди кулаками, щоб вибити шматки яєць і сиру які застрягли в горлі, а з їхніх очей текли сльози. Безуспішно я намагався переконати свого обвинувача, який показував пальцем, а тепер кричав, що я справді НЕ Райнгольд Месснер.... що я просто на нього схожий. Якби вона подумала попросити мене поговорити з нею німецькою чи італійською, це легко розгадало б помилкову особу."

Ед Вебстер наближається до вершини гори Робсон, 1982 рік. Фото Bryan Becker

За спогадами Ед Вебстера, після сходження на Еверест:

"Я не заслужив своє прізвисько "маленький Райнгольд" до 1988 року. Ось що Райнгольд Месснер (Reinhold Messner) написав про нашу особисту зустріч у Лхасі, Тибет, у своїй книзі « Мої пошуки єті » (сторінки 91 і 92):

«У готелі... я зустрів чотирьох альпіністів, американця та англійця, які щойно здійснили перше успішне сходження на страшну східну стіну гори Еверест [стіна Кангшунг]. Вони виглядали жахливо. Їхні обличчя були понівечені сонцем і морозом, їхні губи були потріскані, а руки забинтовані. Вони були заблоковані на стіні кілька днів, не маючи змоги повернутися до базового табору, без їжі та пиття».

Райнгольд Месснер оглядає один із обморожених кінчиків пальців Еда Вебстера в Лхасі, Тибет, через два тижні після того, як Вебстер і його команда пройшли новий маршрут на вершину Евересту, піднявшись без використання кисневих балонів, у травні 1988 року. Фото Joe Blackburn

Але наступну частину його розповіді я не пам’ятаю:

"Я побачив, як вони хитаючись плетуться тротуаром, і крикнув, щоб їх привітати, але вони не відреагували. Усі четверо ніби шкутильгали. Один продовжував дивитися в мій бік і якось дивно розмахував руками. Я не міг зрозуміти. чому."

«Ми розмовляли до пізньої ночі: Ед Вебстер, як і Стівен Венейблс, обидва чудові альпіністи. У мене було відчуття, що вони пережили на горі Еверест більше, ніж на що могли розраховувати. Вебстер усе ще здавався дезорієнтованим».

Ну, Райнгольд не зовсім запам'ятав усі імена, але кого це хвилює? Насправді там був Роберт Андерсон, а не Венейблс, єдиний британський альпініст нашої команди.
Наш канадський товариш Пол Тір разом з Венейблсом і нашим сердаром-шерпом Пасангом Норбу у цей час вже вирушили до Катманду.

У Лхасі перебувала частина нашої команди: Роберт, наш керівник експедиції; Міріам Зіман, наш лікар; Джо Блекберн, наш фотограф; і я.
Через обморожені пальці ніг ми з Робертом справді кульгали; Я також відморозив вісім кінчиків пальців і був помітно перев’язаний. Ми всі збиралися почати наші польоти додому через Пекін.

"Великий" Райнхольд 1991 року в Лондоні та "Маленький" Райнхольд 1986 року на Чанцзи — схожість, та призвисько очевидно, взялося завдяки схожістю зачіски. Фото Ed Webster

За неймовірно приємного збігу обставин Крістіан Джон Бонінгтон (Sir Christian John Storey Bonington) також оселився в Lhasa Holiday Inn зі своєю британською командою альпіністів, включаючи Енді Фаншоу та Джесса Стока, щойно повернувшись із експедиції до Менлунгце, однієї з найкрасивіших гір Тибету.
Вони провели видатне перше сходження на нижню Західну вершину Менлунгце.

У готелі в Лхасі Месснер досить твердо сказав нам, коли ми вперше зустрілися (що, звісно, ​​лише посилило його таємничу присутність): «Вам навіть не слід питати мене, чому я тут». Тому ми цього не зробили. Проте незабаром стало очевидним, що, випадково чи ні, і Месснер, і Бонінгтон шукали щось набагато більш недосяжне, ніж вершина несходженої гімалайської вершини.

Незабаром ми дізналися, що кожен з них шукав Єті, мерзенного сніговика.

— Куди ти лазив? — спитав Рейнхольд у Кріса навмисно приглушеним тоном, його блакитні очі були сфокусовані на його обличчі.

«Гм, на Менлунгце», — неохоче зізнався Кріс.

Я майже бачив, як мозок Месснера розгоняється до "варп-швидкості", розшифровуючи кожен нюанс відповіді Бонінгтона.

«Це дуже гарне місце, щоб побачити єті», — відповів Рейнхольд.

Бонінгтон усміхнувся.

Кріс Бонінгтон у Лхасі в 1988 році після його експедиції Менлунгце. Фото Ed Webster

— Як ти думаєш, як виглядає Єті? запитав Кріс.

Рейнхольд хвилину ламав над цим голову. "Я маю дуже хороше уявлення про те, як виглядає єті. У нього світло-сіре або коричневе хутро. Він може ходити на чотирьох лапах або прямо. Він їсть фрукти та рослинність, але іноді також м'ясо. І він любить жити в районах густо порозшими деревами, але іноді він гуляє по льодовиках».

— Тоді ти впевнений, що вони справжні? — наполягав Кріс.

«Так, звичайно, вони справжні», — відповів Рейнхольд, а потім трохи замовк, перш ніж вигукнути: «Я бачив одного!»

Однак це була цілком секретна інформація, і Рейнхольд раптово припинив розмову.

Зібравшись у готелі для цих жвавих бесід, приправлених розповідями про наші сходження на Еверест і Менлунгце, ми згрупувалися за столиками в їдальні на сніданок і вечерю та два вечори відпочивали разом у барі.

Месснер і Вебстер весело снідали перед тим, як Месснер оглянув обморожені кінчики пальців Вебстера. Тим не менш, Вебстер трохи приголомшений від свого нещодавнього досвіду на Евересті. Фото Joe Blackburn

Одного ранку після сніданку я зняв пов’язку, щоб дізнатися думку Месснера про мої висихлі й поранені чорні кінчики пальців.

Рейнхольд рішуче похитав головою з боку в бік.

"Пшшт!" — сказав він, роблячи швидкий, схожий на скальпель, розріз ребром однієї руки. Потім він беззастережно зняв черевики та шкарпетки, щоб показати нам кінцеві результати власних ампутацій від обмороження, травм, які він отримав під час своєї першої гімалайської експедиції на Нангапарбат у 1970 році. У Месснера на кожній нозі залишилися неушкодженими лише по одному мізинцю.

Роберт Андерсон згадував: «Я досі пам’ятаю, як він зняв черевики, показав нам, що залишилося від його пальців, і сказав: «Це не так вже й погано, я все ще досить хороший альпініст».

Тоді Райнгольд дав мені кілька практичних порад — ніби відрізання пальців рук чи ніг було повсякденною подією, незручністю, відносно незначною небезпекою під час альпінізму, можливо, навіть чимось очікуваним: «Тільки не забудьте сказати своєму хірургу, щоб він згладив і закруглив кінці кісток під час ампутації».
«Якщо вони зроблять прямий надріз поперек кістки, — пояснив він із власного досвіду, — у вас там буде гострий край, який буде тиснути на нерви, і коили Ви будете сходити на гору, кінцівки будуть пекти, мов би попали до пекла».

Я подумав, що неодмінно розповім своєму хірургу про пораду Месснера «округлення кісток» — і я це зробив через кілька місяців.

Тоді, розмірковуючи про наш успішний новий маршрут на вершину Евересту, Рейнхольд додав короткий постскриптум.
«Вам дуже пощастило під час сходження, — заявив Месснер, — але мені також часто щастило».

У нашу останню ніч разом у барі готелю, після кількох напоїв, нарешті настав мій доленосний момент. Ми з Месснером сіли, щоб сфотографуватися.
Коли я зізнався Райнгольду, що люди часто кажуть, що я схожий на нього, він відповів спритно: «О, ні, спершу ти повинен втратити ще кілька пальців на ногах, а я — кілька пальців на руках!»

Стівен Венейблз повертається з вершини Евереста, після сходження без використання кисневих балонів. Бівак на висоті 8688 метрів. Фото Ed Webster

Я думаю, що дивовижне фото Джо Блекберна, на якому ми були разом тієї ночі в Лхасі в травні 1988 року, доводить нашу «сімейну схожість».

Пізніше, коли наша вечірка закінчилася, я звернувся до Райнгольда і, маючи свою хоробрість, явно підсилену алкоголем, випалив:

«Усі мої подруги насправді казали мені, що я набагато красивіший за тебе!».

«Колись, — відповів він без жодної секунди, — ти маєш прийти до мене у гості в мій замок».

Райнгольд Месснер та Ед Вебстер у Лхасі, травень 1988 року. Фото Joe Blackburn

Теги: Ед Вебстер, Ed Webster, альпінізм, гори, сходження
Автор: Редакція 4sport.ua за матеріалами http://www.alpinist.com/, https://www.explore7summits.com/